מס שבח

לצערנו או שמחתנו כולנו יודעים מה זה מס➖
אבל מה זה מס שבח? למה לשלם אותו? למי משלמים אותו ומתי?

"שבח" – עליית ערך הנכס מאז מועד הרכישה ועד מועד המכירה.

אין זה משנה אם הערך עלה כי שיפצתם את הנכס או כי המחירים עלו.

כיצד מחשבים את השבח? לפי ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה. ניתן לקזז הוצאות של רכישה ושל השבחה של הנכס והכל כנגד חשבונית. לדוגמה: דמי תיווך ושכ"ט של עורך דין ששולמו, הוצאות שיפוץ של הנכס, מס רכישה ששולם, הוצאות בגין רישום הנכס בלשכת רישום המקרקעין, במקרים מסוימים גם ריביות של המשכנתא.

דוגמה לחישוב השבח: אלונה רכשה נכס ב- 1,500,000 ש"ח, היא רוצה למכור אותו בסך של 2 מיליון ש"ח. היא מביאה לי קבלות וחשבוניות בסך של 80,000 ש"ח. אז בחישוב גס השבח עומד על סך של 420,000 ש"ח ועל סכום זה יש לשלם מס שבח.

למה נדרש לשלם מס שבח?

כי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963, קובע כי יש לשלם את המס. רק לאחר תשלום המס ניתן לקבל אישור לרישום הזכויות בפנקסי המקרקעין.

האם יש פטור?

יש מגוון פטורים, השכיח והמוכר מכולם זה פטור בגין דירת מגורים מזכה יחידה. מה הכוונה? כאשר מדובר בדירת מגורים יחידה ואין ברשות המוכרת דירות נוספות והיא מחזיקה בדירה לפחות 18 חודשים, ככל והיא עומדת ביתר התנאים אשר קבועים בחוק, ניתן לקבל פטור מתשלום המס.

🔸חשוב לדעת🔸 לכללים וההוראות שפירטתי למעלה יש חריגים, מיסוי מקרקעין יכול לקבוע שהוצאה מסוימת לא מקובלת ואף לקבוע כי מחיר המכירה עליו הצהרת הוא לא המחיר הנכון ואינו משקף את שווי השוק של הנכס. לכן, חשוב מאוד בחישוב הערכת מס השבח להיעזר בעורכת דין מומחית בתחום.

אוקיי הבנתי מה השבח, איך ניתן לחשב את המס במהירות?

בעיקרון, מיסוי מקרקעין מציע סימולטור לחישוב מס שבח, אליו יש להכניס את כל הנתונים שציינו בדוגמה. יש לזכור כי יש הוראות שונות לחישוב מס השבח וחשוב להבין שכל מקרה נבחן לגופו.

לקישור לסימולטור – לחצו כאן

אולי יעניין אתכם גם...

תפריט נגישות